Archive for جولای, 2013

تشکیل نهاد داوری در اتاق بازرگانی استان کرمانشاه

در ادامه همکاری های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه با اتاق بازرگانی استان روز یکشنبه مورخه نهم تیرماه ۱۳۹۲ جلسه افتتاحیه نهاد داوری اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از طرف اتاق بازرگانی استان کرمانشاه و بنا بر دعوت آنان با حضور حجت الاسلام والمسلمین مظفری ریاست کل دادگستری استان کرمانشاه، آقای بهمن مرادی فر معاون رئیس کل دادگستری استان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، آقای محبی دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران و با شرکت اعضا اتاق بازرگانی کرمانشاه در محل اتاق بازرگانی برگزار شد.
در این جلسه آقای مظفری آمادگی دستگاه قضائی را برای حمایت همه جانبه از نهاد داوری اتاق بازرگانی استان اعلام کرد. ایشان ایجاد مراکزی نظیر نهاد داوری اتاق بازرگانی را وسیله ای جهت سبک تر شدن بار پرونده های دستگاه قضائی دانست که به تسریع در فرایند بررسی های قضائی می انجامد.
رئیس کل دادگستری استان افزودند: نکته قابل تامل این است که همه مسئولان اعم از مدیران بانکی، مدیران اداری و شهرداری ها باید مسئولیت پذیر باشند و برای اموری مانند وصول مطالبات، رفع مشکل معارضین در اجرای پروژه ها و … اقدامات مدبرانه و پیشگیرانه انجام دهند و از این مسائل به امید اینکه دستگاه قضائی مشکلات را رفع کند به سادگی نگذرند.
 محبی دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران نیز در سخنانی خواستار ترغیب طرفین پرونده های تجاری و بازرگانی برای ارجاع آن به مراکز داوری توسط دستگاه قضائی شد تا هم در این مرکز نوپا رونق ایجاد شود و هم حجم پرونده های دادگستری کاهش یابد. 
در ادامه کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز از مرکز داوری اتاق بازرگانی به عنوان پتانسیلی یاد کرد که تاکنون به دلیل عدم آگاهی مردم از عملکرد آن مورد توجه جدی قرار نگرفته است و بنابراین باید اطلاع رسانی جامعی از نحوه عملکرد آن انجام گیرد.
شایان ذکر است در پایان این مراسم لوحی که سابقا به منظور تجلیل از زحمات ریاست محترم دادگستری استان در خصوص ایفاء نقش موثر در امر نهاد داوری از سوی اتاق بازرگانی (مرکز) تهیه شده بود و دستگاه قضایی استان در این امربه عنوان نهاد نمونه شناسایی شده بود به ایشان اهداء گردید.

 نهاد داوری1 نهاد داوری2

 

مراحل روزه داری

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان مراحل و مراتب روزه داری، فرمود: این مقدار سختی که در تحمل روزه گیری وجود دارد؛ در مقابل آنچه که از روزه عاید انسان می شود؛ چیز کم و سرمایه اندکی است که انسان مصرف می کند و سود بسیاری را می برد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، روزه که از آن به عنوان تکلیف الهی یاد می کنیم، در حقیقت یک تشریف الهی است؛ یک نعمت خداست؛ یک فرصت بسیار ذی قیمت برای کسانی است که موفق می شوند روزه بگیرند؛ البته سختی هایی هم دارد.

همه کارهای مبارک و مفید، از سختی خالی نیست. بشر بدون تحمل سختی ها به جایی نمی رسد. این مقدار سختی که در تحمل روزه گیری وجود دارد، در مقابل آنچه که از روزه عاید انسان می شود، چیز کم و سرمایه اندکی است که انسان مصرف می کند و سود بسیاری را می برد.

سه مرحله برای روزه ذکر کرده اند؛ هر سه مرحله هم برای کسانی که اهل آن هستند، مفید است. یک مرحله، همین مرحله عمومی روزه است؛ یعنی پرهیز از خوردن و نوشیدن و سایر محرمات. اگر تنها محتوای روزه ما همین امساک باشد، این منافع زیادی دارد؛ هم ما را می آزماید و هم به ما می آموزد؛ هم درس هست، هم آزمایش برای زندگی است؛ تمرین و ورزش است؛ یک ورزش بسیار با اهمیت تر از ورزش جسمانی در این کار وجود دارد. روایاتی از ائمه علیهم السلام وارد شده است که به همین مرحله از روزه توجه دارد.

یک روایت از امام صادق علیه السلام است که می فرماید لیستوی به الغنی و الفقیر خدای متعال روزه را واجب کرده است تا در این ساعات و روزها، فقیر و غنی با یکدیگر برابر شوند.

انسانی که تهیدست و فقیر است، نمی تواند در طول روز هرچه هوس کرد؛ بخرد و بخورد و بیاشامد اما آدم های غنی، در طول روز، هرچه که هوس می کنند و هرچه که می خواهند، برایشان فراهم است.

10

غنی، حال فقیر و گرسنگی فقیر و تهیدستی او را از به دست آوردن چیزهایی که مورد اشتهای اوست، درک نمی کند اما در روزی که روزه می گیرد، همه یکسانند و با اختیار خودشان، از مشتهیات نفسانی محرومند.

مرحله دوم روزه، پرهیز از گناه است؛ یعنی نگاهداری گوش و چشم و زبان و دل، حتی -طبق بعضی از روایات- نگاهداری بشره انسان، پوست بدن و موی بدن انسان از گناه.

از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب همان طوری که از غذا و از آشامیدنی و از مشتهیات نفسانی اجتناب می کنید، از گناه هم اجتناب کنید. این یک مرحله بالاتر برای روزه است. این فرصت ماه رمضان، فرصت مغتنمی است که انسان تمرین اجتناب از گناه کند.

مرحله سوم از روزه داری، پرهیز از هرچیزی است که ذهن و ضمیر انسان را از یاد خدا غافل کند. این، آن مرحله بالای روزه داری است که در حدیث آن طور که وارد شده است، پیامبر به حضرت پروردگار عرض می کند یا رب و ما میراث الصوم دستاورد روزه چیست؟ ذات اقدس ربوبی فرمود: روزه سرچشمه های حکمت را در دل می جوشاند. وقتی که حکمت بر دل حاکم شد، آن معرفت نورانی و روشن به وجود می آید.

معرفت که به وجود آمد،همان یقینی به وجود می آید که حضرت ابراهیم از خدای متعال آن را می خواست و در دعاهای این ماه مرتب درخواست شده است.

وقتی کسی دارای یقین بود، همه دشواری های زندگی بر او آسان می شود و انسان شکست ناپذیر از حوادث می گردد. ببینید چقدر اهمیت دارد! این انسانی که می خواهد در مدت سال های عمر خود، یک راه تعالی و تکامل را بپیماید، در مقابل مشکلات و حوادث زندگی و موانع راه، شکست ناپذیر می شود. یقین، چنین حالتی به انسان می دهد. این ها ناشی از روزه است.

* از بیانات رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه تهران در ۲۶/۰۹/۷۸

مراسم افتتاحیة دومین دورة کارآموزی مرکز کارآموزان قضائی غرب کشور

جلسه افتتاحیه دومین دورة کارآموزی مرکز کارآموزان قضائی غرب کشور درمورخة ۱۹/۴/۹۲ با تلاوت کلام الله مجید راس ساعت ۱۲:۰۰ با حضور رئیس کل دادگستری استان، جمعی از معاونین قضایی و اداری رییس کل دادگستری  و کارآموزان قضائی در محل سالن جلسات دادگستری تشکیل شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مظفری رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ضمن خیر مقدم به مدعوین و آرزوی قبولی طاعات و عبادات آنها، اجرای قوانین و فلسفه وجودی دستگاه قضا در اسلام را جلوگیری از انحراف بشر و بازگرداندن آن به فلسفه اصلی خلقت دانست. خداوند برای حفظ انسان، قوانینی را مقرر فرموده که در راس آنها قرآن قرار دارد.
ایشان با اشاره به منابع عظیم فقهی اسلام نظیر جواهر نجفی و لمعه شهید ثانی برگرفتن عمده قوانین ما از متون فقهی  را یادآور شد و اظهار امیدواری کرد که با اتکال به خداوند به جایی برسیم که قرآن منبع نهایی قانون مسلمین باشد.
ایشان ضمن اشاره به مقام والا، رفیع ، معنوی و حساس قاضی، خطاب به کارآموزان قضایی، بیان داشت که قطعاً توفیق خداوند شامل شما بوده است که به چنین مسندی دست یافته اید. وی در پایان به وضعیت مطلوب این مرکز در امر کارآموزی قضایی و حضور اساتید مجرب در این رابطه اشاره ای داشت و از درگاه خداوند برای کارآموزان آرزوی موفقیت کرد.
در ابتدای جلسه آقای بهمن مرادیفر “معاون قضایی رئیس کل دادگستری و مسئول کارآموزان قضایی استان کرمانشاه” ضمن خیر مقدم خدمت حضار و کارآموزان قضائی از زحمات حاج آقای مظفری در این امر تقدیر به عمل آورد. وی اشاره کرد که شروع دوره دوم کارآموزی از چهار شنبه مورخ ۱۹/۴/۹۲  و اتمام آن در بهمن ماه خواهد بود که پس از اتمام دوره کارآموزان آماده اختبار می شوند و اشاره کوتاهی به برنامه کاری این دوره کارآموزی داشتند.

 

IMG_9401

 

کاهش جرم و بزهکاری در ماه رمضان تحقق وعده الهی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کاهش جرم و بزهکاری اجتماعی در ماه رمضان را وعده الهی دانست که خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره تحقق آن را به مردم نوید داده است.
 حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اشاره به آیه ۱۸۳ سوره بقره که به آیه وجوب روزه معروف است، گفت: در این آیه آمده است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید».
 مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در تفسیر این آیه گفت: «لعل» در زبان عربی برای ترجّی آورده می‌شود و ترجی یعنی امید داشتن به امری؛ وقتی این عبارت مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی مابعد این واژه محل امیدواری است و «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» یعنی امید است که شما متقی شوید.
بهمنی تصریح کرد: بنابراین تقوا از آثار روزه شمرده شده و آن روزی که خداوند عالم روزه را برای پیشینیان ما و ادیان الهی دیگر مقرر کرد بنا براین بود که روزه سبب ایجاد تقوا شود؛ اگر به عبارت امروزی بخواهیم این رابطه را بیان کنیم می‌توان گفت که متغیر روزه بر متغیر تقوا اثر مستقیم دارد و با توجه به اینکه «تتقون» معنای جمع دارد به این مفهوم است که هر چه روزه‌داران در جامعه بیشتر باشند، تقوا در جامعه بیشتر می‌شود.
وی تصریح کرد: چون مخاطب آیه جمع است یعنی بر همه شما روزه واجب شد و این نشان می‌دهد که متغیر روزه ارتباط و تأثیرگذاری مستقیمی بر متغیر تقوا دارد و هر گاه یکی از آنها اتفاق بیافتد دیگری نیز رخ می‌دهد و می‌دانیم که متغیر تقوا با متغیر ناهنجاری‌ها ارتباط معکوس دارد؛ وقتی تقوا بیشتر شود قدرت مقابله با ناهنجاری‌ها بیشتر شده و طبعاً ناهنجاری‌ها کاهش پیدا می‌کند و این مسئله که با روزه بزهکاری‌ها و جرم کاهش پیدا می‌کند در این آیه وعده داده شده است.
بهمنی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایکنا مبنی بر این‌که تأثیر عبادتی مانند روزه که بسیاری آن را عبادتی فردی محسوب می‌کنند بر اجتماع چیست، اظهار کرد: جامعه را افراد تشکیل می‌دهند و هر فرد بخش و واحدی از جامعه است وقتی هر فرد روزه گرفت و تقوایش را افزایش داد، جامعه از حیث تقوا نیرومند می‌شود.
بهمنی در ادامه سخنان خود به آیه ۴۵ سوره بقره «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ؛ از شکیبایى و نماز یارى جویید و به راستى این [کار] گران است مگر بر فروتنان» اشاره و تأکید کرد: اگر احساس کردید توانایی انجام کاری را ندارید از صبر و صلاة کمک بگیرید و در روایات ما آمده است که مراد از صبر در این آیه روزه نیز است.
حجت‌الاسلام بهمنی به تفسیر خاصی از آخرین آیه سوره بقره اشاره کرد و گفت: آخرین آیه سوره بقره را برخی از مفسران به گونه خاصی بیان کرده‌اند؛ در این آیه آمده است:«لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا، خداوند هیچ کس را جز به قدر توانایى‏اش تکلیف نمى‏کند»؛ در تفسیر این آیه در برخی از تفاسیر آمده است خداوند کسی را مکلف نکرده مگر به اندازه توانایی‌اش و در تفسیر دیگری آمده است: خداوند کسی را مکلف نکرده مگر برای توانایی‌اش، یعنی اساساً هر تکلیفی از سوی خداوند برای شما وضع شده آن تکالیف تمرین توانایی شما است.
وی در تشریح سخنان خود عنوان کرد: هر تکلیفی که خداوند مقرر می‌کند برای توانمند کردن است چرا که «وسع» به معنای توانایی است و وقتی گفته می‌شود «والله واسع» یعنی خداوند تواناست، بنابراین اگر قائل بر این تفسیر باشیم مؤید ما خواهد بود که روزه به ظاهر جسم را ناتوان ولی بر تقوا توانمند می‌کند و تقوا یعنی دوری از گناه‌ و ناهنجاری.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تشبیه روزه به مایعی خالص متذکر شد: روزه مانند مایعی است که باید خالص باشد، روزه و هر عمل عبادی هر چه خالص‌تر باشد آثاری که به دنبال دارد قویتر خواهد بود و اگر همراه با غفلت باشد آثارش هم ضعیف‌تر خواهد بود اما آنچه آثار روزه را می‌تواند نیرومند، متمرکز و قوی کند؛ اخلاص در درون و بیرون، یعنی اخلاص در نیت و رفتار است.
وی در پاسخ به مطلب که چگونه تقوای ماه رمضان را برای تمام سال حفظ کنیم، گفت: اگر چه روزه یک سلوک فردی دارد، ولی ما موحد هستیم و به خداوند توانا معتقدیم، باید به خداوند خوش بین باشیم چرا که رحمت خداوند عالم بر غضب وی پیشی گرفته است و همه هستی با رحمت الهی برپا است و هر شیئی و هر حسی با رحمت الهی برپا است و این مختص ماه رمضان نیست بلکه در ماه رمضان فوران رحمت است؛ ولی خداوند عالم همیشه است و رحمت الهی همه عالم را فرا گرفته و این ما هستیم که نباید خود را از این بارش رحمت لایزال و پیوسته محروم کنیم و ظرف‌هایمان را وارونه در مقابل باران نگه داریم.
مجموعه:
موضوع: قرآن و جامعه
تحلیل کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی(عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)

روزه‌داری در هوای گرم؛ جهاد در راه خدا

ماه زیبای رمضان ماه مهمانی خدای بزرگ برای بندگان حقیرش از راه رسید، این بارهم قرار است در یک هوای گرم و در گرمترین فصل سال به این مهمانی باشکوه سفر کنیم و یقینا برای هر سفری و هر مهمانی رفتنی یکسری مقدمات و آمادگی‌ها و ابزار و البته تحمل برخی مسائل نیاز است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، ماه رمضان سراسر زیبایی و مدرسه تعلیم و تربیت است هم تزکیه نفس و تهذیب آن و هم کارگاه ساختن جسم و تن.

چند سالی است که این ماه مبارک و این مهمانی زیبا با فصل گرما و روزهای داغ تابستان مقارن می‌شود و شاید برای عده‌ای این سوال را ایجاد می‌کند که چه سخت است روزه گرفتن در هوای گرم و چگونه می‌توان در این هوای گرم بدون اینکه چیزی بخوریم و بیاشامیم از کله سحر تا غروب آفتاب دهانمان را بسته نگه داریم و البته فلسفه روزه نیز همین است. می‌خواهد به ما بگوید تمرین کنید نخوردن، نیاشامیدن، بسته نگه داشتن زبان و دهان از هر نوع حرف و صحبتی، مواظبت از چشم، گوش، زبان و دهان.

به هر سو روزه‌داری در ماه رمضان یک فریضه است که در ادیان مختلف نیز وجود داشته است و در اسلام نیز به صورتی که اکنون رایج شده بر آن سفارش و تاکید شده است و البته در اخبار و روایات در خصوص روزه‌داری در هوای گرم و اجر و پاداش آن سخن گفته شده و از آن تعبیر به جهاد شده که خداوند نیز هوای مجاهد در راه خود را دارد و قوت،‌ انرژی، صبر و عنایت خود را شامل حال او می‌کند.

در این رابطه حجت‌الاسلام والمسلمین مطلبی کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه علمیه در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که «بر اساس روایات معصومین (ع) برترین جهاد روزه گرفتن در هوای گرم است» افزود: امام صادق (ع) و رسول مکرم اسلام در احادیث و روایاتی مختلف راجع به روزه‌داری در هوای گرم تصریح کرده‌اند که برترین جهاد‌هاست.

وی ادامه داد: همچنین امام صادق (ع) فرمودند در هر روزی که بسیار گرم باشد برای خدا تشنه شوید خداوند هزار فرشته را می‌فرستد که بر چهره آن فرد دست نوازش می‌کشند و بشارت می‌دهند و وقت افطار خداوند به این بنده می‌فرماید چه خوش است بوی تو و روز تو.

این کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه علمیه با تاکید بر این‌که «یکی از اسباب آمرزش انسان روزه‌داری به ویژه روزه گرفتن در هوای گرم است» گفت: پیامبر خدا (ص) فرمودند خوشا به حال کسی که برای خدا گرسنگی و تشنگی می‌کشد.

مطلبی همچنین خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها داشته باشیم بر اساس آیه قرآن کریم و روایات باید روزه بگیریم و در واقع روزه برای سلامتی و پالایش دستگاه‌های مختلف بدن بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این‌که «امروزه دانشمندان به دنبال ایجاد روزه‌های طبی هستند تا بیماران خود را مداوا کنند» تصریح کرد: اسلام هر سال یک ماه قمری را برای روزه‌داری تعیین کرده است تا انسان در تمام فصول سال این فریضه الهی را تجربه کند.

این کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر روزه‌داری یک جهاد است و زحمت دارد اشکالی ندارد زیرا برای رسیدن به درجه مجاهد باید تحمل زره، گرما، مشقات و زحمات را به جان خرید و ناراحتی‌ها و مشکلات را تحمل کرد که همه فضل و پاداش است و شخص روزه‌دار اجر و پاداش جهاد را می‌برد.

مطلبی در پایان یادآور شد: نظر لطف و رحمت الهی به روزه‌دار شامل می‌شود و هر کس نیت کند که ان‌شاءالله تا آخر ماه رمضان روزه می‌گیرد خداوند از قدرت، رحمت و عنایت خود شامل حال او خواهد کرد.

وی در پایان گفت: ماه رمضان فرصتی است برای خودسازی که بگوییم بار خدایا!، وسوسه‌های نفس نگذاشت جانم در نهر رجب تطهیر شود. از در آویختگان درخت طوبای شعبان هم که نبودم. ترحم فرما و در دریای رحمت رمضانت مسقرم نما.

ماجرای گفت‌وگوی جالب حضرت عیسی(ع) با یکی از مردگان

در کتاب معانی‌الاخبار جریان گفت‌وگوی حضرت عیسی(ع) با یکی از مردگان درباره عاقبت کسانی که محبت بیش از اندازه به دنیا داشتند و طاغوت را می‌پرستیدند آمده است.به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در ادامه این روایت آمده است: عیسی‌ بن مریم(ع) با جمعی از یاران خود از قریه‌ای گذر می‌کردند که در آنجا عده‌ای دسته‌ جمعی در راه‌ها و خانه‌های خود مرده بودند. حضرت به یاران خود فرمود: این‌ها با عذاب الهی اینگونه مرده‌اند وگرنه باید دفن می‌شدند. یکی از اصحاب عرض کرد: دوست داریم ماجرای آنها را بدانیم. مسیح(ع) خطاب به مردگان فرمود: ای اهل قریه! یکی از آنان جواب داد: لیبک یا روح الله فرمود: قصه‌ شما چه بوده است که اینگونه مرده‌اید؟ جواب داد: ما صبح در سلامت بودیم و شب خود را در هاویه دیدیم. حضرت سوال کرد: هاویه چیست؟ عرض کرد: دریاهایی از جهنم که در آن کوه‌هایی از آتش وجود دارد. حضرت پرسید: چه شد که اینگونه عذاب شدید؟ عرض کرد: محبت به دنیا داشتیم و طاغوت را می‌پرستیدیم. فرمود: در چه حدی به دنیا محبت داشتید؟ عرض کرد: به همان اندازه که کودک مادرش را دوست دارد. وقتی مادر را می‌بیند شادمان می‌شود و وقتی مادر از نزد او می‌رود اندوهگین می‌گردد. سوال فرمود: عبادت شما برای طاغوت در چه حدی بود؟ عرض کرد:‌ هر دستوری می‌دادند اطاعت می‌کردیم. فرمود: چرا فقط تو از بین همه آنها به من جواب دادی؟ پاسخ داد: زیر آنها به لجام‌هایی از آتش بسته شده‌اند و ملائکه غلاظ و شداد بر آنها گمارده شده‌اند. اما من در بین آنها بودم ولی همه رفتارهای آنان را انجام نمی‌دادم. زمانی که عذاب فرا رسید مرا هم در بر گرفت و در حال حاضر کنار جهنم معلق هستم و همواره می‌ترسم که در آن بیفتم. سپس مسیح(ع) فرمود: پس خواب در جای نامناسب و خوردن نان جو که با سلامت دین همراه باشید بیشترین خوبی است۱”. امیرالمومنین(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: “از دنیا(محبت دنیا) بپرهیز که هم دشمن دوستان خدا و هم دشمن دشمنان خداست؛ زیرا دوستان خدا را غمناک می‌کند و دشمنان او را فریب می‌دهد. دنیا سرایی است بس فریبنده و مکار، هر روز همسری برمی‌گزیند و هر شبی خانواده‌ای را به قتل می‌رساند. او هر ساعت و لحظه‌ای جمعی را از هم متفرق می‌کند۲”. ۱- معانی الاخبار، ص۳۴۱ و قصه‌های معنوی، ص۱۰۹ ۲- نهج السعاده، ج۳، ص۱۷۴و۲۰۲، دو روایت ۳- در محضر امیرمومنان(ع) ص ۴۳۵، ج۵

 

 

آیاتی برای اخلاق ما

وَ إِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ  إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ(اعراف۲۰۰)
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسهَّمْ طَئفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ(اعراف۲۰۱)
در آیه ۱۱۹ اعراف سه وظیفه رهبرا بیان شد.حال ای آیه چهارمین وظیفه رهبران و مبلغان را تشکیل مى‏دهد و آن اینکه بر سر راه آنها همواره وسوسه‏هاى شیطانى در شکل مقام، مال، شهوت و امثال اینها خودنمایى مى‏کند، و شیطان و شیطان‏صفتان مى‏کوشند آنها را از طریق این وسوسه‏ها از مسیرشان منحرف سازند و از هدفشان باز دارند.
قرآن دستور مى‏دهد که” اگر وسوسه‏هاى شیطانى، متوجه تو شد، به خدا پناه ببر، و خود را به او بسپار، و از لطفش مدد بخواه، زیرا او سخن تو را مى‏شنود و از اسرار درونت آگاه و از وسوسه‏هاى شیاطین با خبر است” (وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ) «