Archive for مارس, 2014

برگزاری کلاسهای آموزش خانواده (مهارتهای زندگی)باهماهنگی هلال احمر شهرستان کرمانشاه و معاونت اجتماعی دآدگستری کرمانشاه

(۲۴/۱۲/۱۳۹۲)باتوجه به هماهنگی های بعمل آمده باهلال احمرشهرستان کرمانشاه ومعاونت اجتماعی دادگستری کرمانشاه کلاس آموزش خانواده (مهارتهای زندگی ) بامحوریت وموضوعیت پیشگیری ازجرم (پیشگیری رشدمدار) از ساعت ۹صبح لغایت۱۱ توسط عبدی نایب رئیس موسسه  خادمان علم واخلاق(امید)ومدرس رسمی طرح امید وکلاسهای آموزش خانوادهدر محل هلال احمر کرمانشاه واقع در  چهاراه سنگر خیآبان ظفر با حضور جمع کثیری از داوطلبان هلا ل احمر این شهرستان برگزار گردید.در این جلسه عبدی ضمن بیان نکاتی در خصوص مهارتهای زندگی با توجه به آموزه های دینی برای حاضرین وتشریح طرح امید اظهار داشتند باتوجه به عدم توفیق رویکردهای کیفری ووضعی درپیشگیری ازجرم وتلاش جرم شناسان وجامعه شناسان وروان شناسان درشناخت بهتر زمینه های ارتکاب جرم موجب شده تارویکرد نوین باعنوان پیشگیری رشد مدار مورد مطا لعات واقدامات پیشگیرانه سازمانهای بین المللی ومنطقه ای وبسیاری از کشورهای پیشرفته جهان قرارگیرد  در این رویکرد که گاهی فراتر از پیشگیری از وقوع جرم بوده وبه پیشگیری ازمجرمیت می اندیشد گرایش به ارتکاب جرم نه یک واقعه  بلکه یک مسیر تلقی میشود که از دوران کودکی ونوجوانی آغاز میگردد وانسان از آغاز تارسیدن به سن بلوغ مراحل متعددی ازرشد راطی میکند که برخورداری وی از ویژگیهای زیستی وروانی مطلوب وورودموفقیت آمیز به زندگی اجتماعی ونیز هم نواشدنش باارزشها وهنجارها والگوهای پذیرفته شده رفتاراجتماعی مستلزم آن است که وی مراحل رشد را به نحو مطلوب پشت سر بگذارد لذا باعنایت به مراتب فوق و با توجه به تحقیقات انجام شده چون کودکان ونوجوانان بیش از هر گروه سنی دیگری در معرض گرایش به رفتار انحرافی قرار دارند بنا براین بر  خانواده ها ودستگاههای متولی و مرتبط وآموزش وپرورش و… لازم است که امکاناتی را فراهم نمایند تا کودکان ونوجوانان را به سوی روند شخصیتی وتعلیم وتربیتی عاری از جرم وبزهکاری هدایت کنند و….سپس وی به سئولات حاضرین در این رابطه پاسخ گفتند ومخاطبان در پایان خواستار تداوم این کلاسها گردیدند

 

 

 

 

چهارشنبه سوری و ساماندهی شبگرد های محله

جلسه ساعت ده با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید شروع شده ودر ابتدا آقای مرادیفر ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین به بیان سخنانی در زمینه موضوع جلسه پرداخت.
۱-چهارشنبه سوری:با توجه به آیین سنتی ایران، این سنت تغییر شکلی داده است و از یک مراسم صرفاً آیینی به یک مراسم پر مخاطره و استفاده از مواد منفجره و… تبدیل شده است.
برخورد با این قضیه دو جنبه دارد یک جنبه پلیسی وبرخورد انتظامی و جنبه دیگر فرهنگی است و باید از طریق رسانه هاوتهیه بروشورهایی در این زمینه به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی پرداخت.
به نقش صدا و سیما در فرهنگ سازی در مقوله های مختلف بویژه این موضوع اشاره داشت.
بحث دوم:شبگرد ها و همیار پلیس
پلیس با ظرفیت هایی که دارد فعالیتهای زیادی برعهده اش گذاشته شده است.ومطابق ماده ۱۲۲ قانون چهارم برنامه توسعه اقتصاد اجتماعی و فرهنگی کشور باید نظارت دقیقی بر عملکرد شبگردها صورت گیرد و وفق مقررات و نحوه انتصاب آنها و فعالیت آنها با پلیس پیشگیری از وقوع جرم است.
سرهنگ احسانی رئیس پلیس پیشگیری:اقدامات صورت گرفته در چهارشنبه سوری از آبان ماه امسال شروع شده است.آگاهی رسانی هایی صورت گر است.در مقایسه با سال گذشته میزان آلودگی و ترقه ها ی صوتی بسیار کمتر است.در سال گذشته حدود ۵۶۰۰۰عدد مواد اتش زا کشف شده است. در حالی که در سال پیش ۳۰۰هزار عدد.
باید اصناف هماهنگی و همکاری بیشتری صورت گیرد.آموزش و پرورش و صدا سیما بیشترین تاثیررا در کاهش آسیب های ناشی از این امر دارند.بیشترین قشری که با این موارد مواجه هستند دانش آموزان می باشند.برای روز چهارشنبه آخر سال صدرصد توان استانی صرف ماموریت چهارشنبه سوری خواهد شد همچنین از ارگانهای انتظامی دیگر استانها استفاده خواهد شد.همچنین بانکها وکلیه ادارات باید عوامل نگهبانی خودرا در روز چهارشنبه سوری به کار گیرند.چهارشنبه سوری بهتر است که به صورت خانه محور انجام شود.
بحث شبگردها:
تعریف شبگرد پلیس برای این افراد چهار چوبی تعیین کرده است ودر گذشته شبانه خود در صورت بر خورد شبگردها تعرفه های آنها ثبت می شود.آموزش و حضور غیاب شبگردها با گشت های پلیس است.
تعریف قانونی:شبگرد باید به نگهبان محله تعریف شود.۵۱۲ نفر در سطح استان فعالیت دارند.در این صورت با نگهبان محله مواجه هستیم باید استخدام شوندو حقوق و مزایا از شرکت استخدام کننده دریافت می کند و آموزشهای لازم را خواهند دید.در حدود ۳۱۳نفر به عنوان نگهبان محله به کارگیری کرده اند(در ادارات و بیمارستان ها)افرادی به عنوان نگهبان انتصاب می شوند.باید از نیروهای بسیجی
آموزش دیده یا باز نشسته های توانمند نیروهای مسلح باشند.شکل اصلی این است که درامد شبگردها وصول نمی شود و دوماً بیمه این عزیزیان می باشدکه تحت پوشش هیچ گونه بیمه ای نیستند و در روز حادثه متضرر خواهند شدکه در صورت تبدیل شبگردها به نگهبان محله و گذراندن شرایط استخدامی این مشکلات حل خواهد شد.
۸موسسه در سطح استان در حال فعالیت هستند
صیادی مسئول کارگروه موسسات حفاظتی استان و مدیر عامل موسسه امنیتی.
در بحث چهارشنبه سوری نیروی های حفاظتی استان بر اساس دستورالعملهای پلیس ناجا در آماده باش هستند ورهنمودهای لازم در امر پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته است.دفاتر موسسات در این ایام کاملاً فعال هستند.
توسط پرسنل بازنشسته ناجا و نیروهای مسلح حفاظت از بازار طلا فروشها به عهده دارند. از سال ۸۳در جهت تبدیل شبگردها به نگهبان محله ها،افرادی گزینش شده اند و پس از آموزش به کارگیری شده اند.
به استناد ماده ۲ قانون کار حقوق این افراد باید حدوداً۱۵۰۰۰۰۰تومان باشدودر صورت تامین منابع بیشترین اشتغالزایی را داشته باشد.
برای تأمین منابع مورد نظر یک خلأ قانونی هست که کار را با مشکل مواجه می سازد.
در باب بحث حمایتی از نگهبان محله تأمین تجهیزات مورد نظرمی باشند که باید به نحوی تجهیز و تأمین شوند.
بابائی معاون دادستان در امر پیشگیری :
مکاتبه جهت بازرسی از مغازه هائی که خرید و فروش مواد محترقه انجام می دهند صورت گرفته است و از ۱۲ اسفند به بعد این مجوز صادر خواهد شد.
شبگردها:
در صورتی که در محله ای سرقت صورت گیرد افسر گشت آن محله مورد تنبیه قرار می گیرد و شبگرد محله نیز بازخواست خواهد شد.
قبادی مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری:
در بحث چهارشنبه سوری: برای ارتقاء نشاط اجتماعی می توان از ظرفیتهایی مانند چهارشنبه سوری بهره برد.
شبگردها: جلب اعتماد مردم می تواند راهگشا باشد.
 زارعی رئیس اداره سیاسی اجتماعی فرمانداری: شبگردها: از اعتبارات ادارات می توان جهت تجهیز نگهبانان محله استفاده کرد.
رحیمی شهرداری: تهیه بنرهای مرتبط با موضوع، شیفتهای شب اضافی
حسینی سازمان آتش نشانی:
اقدامات: ۱٫ آماده باش کامل نیروهای ستادی و عملیاتی
۲٫ فراخوانی نیروهای داوطلب به منظور پخش جزوات و کتابچه آموزشی
۳٫ استقرار کانکسهائی در ورودیهای شهر
۴٫ چاپ و پخش بنرهائی در بازار و میادین اصلی شهر
۵٫ گشت خودورها به صورت دائم در سطح شهر
۶٫ درخواست از نیوری انتظامی جهت حفاظت از نیروها و تجهیزات آتش نشانی
 
قلخانی صدا و سیما:  صدا و سیما آمادگی کامل جهت ارائه خدمات را دارد.
 
هاشمی مدیر هلال احمر کرمانشاه:
  1. تمهیدات جهت چهارشنبه سوری اندیشیده شده
  2. اکیپهای امدادی با تجهیزات کامل مستقر هستند.
  3. ۱۸مدرسه پوشش داده شده است و با همکاری آموزش و پرورش آموزش داده شده اند.
 
پروینی نماینده سپاه استان:
  1. تعامل با ناجا
  2. فعال نمودن حوزه های مقاومت بسیج
  3. دستور العملهای لازم صادر شده است.
 
مصوبات:
  1. مصوب گردید آمار کل افرادی که به عنوان شبگرد محله هستند توسط نیروی انتظامی و مؤسسات حفاظتی به این معاونت ارائه شود.
  2. تبیین و جایگاه نگهبانان محله به این باور که مردم ضمن همکاری با این قشر، از طریق صدا و سیما،  پلیس پیشگیری و شهرداری به مردم اطلاع رسانی شود.
  3.  مصوب شد در بحث چهارشنبه سوری، فرماندهی انتظامی استان تدابیر امنیتی و پیشگیری لازم را به عمل و نسبت به ساماندهی و مدیریت مراسم چهارشنبه سوری اقدام نماید که این مراسم با اقل خسارت خاتمه یابد.
  4.  مصوب شد رئیس محترم کارگروه مؤسسات حفاظتی گزارش مبسوط از آمار، عملکرد و اقدامات انجام شده در جهت ساماندهی نگهبانان محله را به این معاونت اعلام کند.
  5. نظر به برنامه­های کوچه و محله محور در اجرای پدیده چهارشنبه سوری شهرداری تمهیدات و اقدامات لازم را اتخاذ و نسبت به شناسائی و ایجاد مکانهای متعارف و مناسب این مراسم اقدام نماید.
  6.  مصوبات جهت جلوگیری از موازی کاری و اجرای آن به استانداری کرمانشاه دوایر امنیتی و انتظامی ارسال تا از تصمیمات متعدد و متشتت خودداری گردد. و زین پس کارگروه اجتماعی استانداری همکاری مؤثر تری با این معاونت داشته باشند.
  7. استانداری کرمانشاه با همکاری نهاد غیردولتی کارگروه مؤسسه حفاظتی و مدیر عامل امنیت آفرینان در جهت ساماندهی شبگردها و تجهیز آنها به لباس متحد الشکل و حمایت مالی اقدام لازم را به عمل آورد.
  8. جهت ساماندهی شبگردها و نگهبانان محله و به منظور جلوگیری از وقوع جرائم حداقل در ماه یک جلسه با حضور مدعوین و عندالاقتضاء سایر نهادها تشکیل تا موجبات تأسیس و ساماندهی شبگردها در شکل منسجم و منطقی گردد. به همین منظور جلسه بعدی در مؤسسه حفاظتی و مدیر عامل امنیت آفرینان برگزار و  مدیر عامل امنیت آفرینان نتیجه اقدامات و تصمیمات اجرای طرح نگهبان محله را به این معاونت اعلام نماید.
  9. نظر به عدم حضور نماینده محترم اداره کار و امور اجتماعی  و سازمان تأمین اجتماعی، ضمن تذکرات لازم است در جلسات بعدی حضور به هم رسانند.
  10. کلیه نهادهای شرکت کننده و سایر نهادهای تأمین امنیت شهر وظیفه دارند با پلیس پیشگیری از جرم به منظور اجرای طرح چهارشنبه سوری همکاری لازم را به عمل آورند.
  11. در پایان مراسم چهارشنبه سوری آمار سوانح احتمالی از طریق پلیس، هلال احمر، آتش نشانی و دیگر نهادهای همکار در امر پیشگیری به این معاونت اعلام گردد.
 

مراسم هفته شوراهای آموزش وپرورش در دبیرستان یاران امام در۲۸/۱۰/۹۲کرمانشاه

 به مناسبت گرامیداشت هفته شوراهای آموزش وپرورش روز شنبه  مورخه۲۸ر۱۰/۱۳۹۲راس ساعت ۵/۸مراسمی باحضور اولیا دانش آموزان وکادر دبیرستان وهمچنین جمع کثیری از دانش آموزان واعضای انجمن اولیاء ومربیان آموزشگاه مذکور درسالن اجتماعات آموزشگاه موردنظر باسخنرانی اکبرعبدی مدرس دانشگاه نایب رئیس موسسه امید وابسته به معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان کرمانشاه و از اعضای شورای آموزش وپرورش شهر کرمانشاه برگزار گردید عبدی ابتدا ضمن تشریح اهمیت و جایگاه شور ومشورت در آموزهای دینی درشرع مقدس اسلام واینکه پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) وامامان معصوم (علیهم السلام )درپاره ای از امورات  با اهلش شورومشورت داشته اند درمورد تاریخچه شورای آموزش وپرورش واهمیت آن باتوجه به آموزه های دینی برای حاضرین به ایرادسخن پرداخت واین شورا رایک فرصت طلایی برای ایجاد تعامل بیشتر آموزش وپرورش بادیگر نهادها وسازمانهادانست وابراز داشتندگرچه ویژگی جوانی ایجاب میکندکه آنان همه کارها را خودشان انجام دهنداما بد نیست بدانیم که همه انسانها به شور ومشورت نیاز دارند وتاکید دین مبین اسلام در قرآن کریم و پیامبر موءید این امراست ویکی ازعواملی که بیشتر شکستها وناکامیهای انسان مخصوصا جوانان ونوجوانان از آن ناشی میشود استبداد به رای وخود محوری ومشورت نکردن با اهل آن (دیگران وصاحب نظران) است وگفتند که اساسی ترین مسأله اجتماعى  در جامعه اسلامی همان اصل “شورى” است که بدون آن همه امورات ومسائل وکارها ناقص است.زیرا  یک انسان هر چقدرهم که از نظر فکرى نیرومند باشد نسبت به مسائل مختلف تنها میتواند از یک یا چند زاویه  بنگرد، و لذا ابعاد وزوایای دیگر کار براو مجهول مى ماند، اما زمانی که مسائل در شورى مطرح میگردد و عقلها  نظرات و تجارب و دیدگاههاى مختلف در کنار هم وکمک کار هم باشند مسائل کاملاً پخته و کم عیب و نقص  ودارای حد اقل آسیب مى گرددو خداوندمتعال در سوره شورى، آیه ۳۸ را مهمترین اصل اجتماعی می داند و می فرماید: «وَ الَّذِینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَیْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ»؛ و آنها که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا داشته و کارهایشان به طریق مشورت در میان آنها صورت مى گیرد، و از آنچه به آنها روزى داده ایم انفاق مى کنند».وآدمها علاوه بر اینکه دارای ظرفیتهای علمی فطری هستند در این عصر ودر این روزگار از طرق مختلف همچون سینما  ورادیو .تلویزیون .اینترنت.منابر.سخنرانیها.نشستها.رابطه ها.کتاب.مجله.نشریات.بیلبوردها.بروشورها .ماهواره واینترنت و…صاحب اطلاعات اکتسابی زیادی نیز شده اند.اما بیشتر این اطلاعات بشر ومعارف او اکتسابی است.مدفن.نهان، وبعضا پراکنده وآشفته که اگر به شیوه های مناسب  این اطلاعات آشکار.شناخته وساماندهی شوند انسان میتواند با مهندسی انگیزش دانایی ها وتوانایی ها (مهارتها) خود که  در گرو مشورت و آموزش  است زمینه ساز پالایش وسامان دهی وکار بردی کردن توانمندیها خود درحد اعلا باشد

   ودوره امید(ا .اخلاق ،م .معرفت،ی .یادآوری ،د .دستگیری از دیگران) به مانند شورای آموزش وپرورش به عنوان  یک شیوه زمینه ساز بسیار خوبی برای آشکار ساختن وشناختن توانمندیهاواطلاعات انسان است  که باشرکت اولیا ودانش آموزان در آن وحمایت‌های مردمی،درقالب گروهها وطی آموزشهاومهندسی مهارتهادر قالب اینگونه طرحها میتواند  بزرگترین پشتوانه هم برای پیشبرد اهداف مقدس ووالای  نظام تعلیم وتربیت وآموزش وپرورش وهم اداره امور جامعه اسلامی و در پیشگیری از وقوع جرم وآسیبهاباشدوشوراها در هر مدرسه یا شهر ویا استان دارای دو نقش کلیدی هستند۱- نقش  مشورت و تصمیم‌سازی برای  بهبود روند اجرایی کارها :۲ -حضور انتخاب شده افرادو نهادها و سازمان‌ها و اداراتی در این شوراها به این معنا است که هر شوراویا اداره بخشی از مسئولیت‌ها را در بحث پیشگیری از آسیبها وتسریع در انجام امور را بر اساس وظیفه و توان خود بر عهده بگیرند.
 

برگزاری کلاس آموزش خانواده برای اولیا (مهارتهای زندگی )بارویکردپیشگیری رشد مدار از وقوع جرم در آموزش

 روز چهارشنبه مورخه۲۱/۱۲/۱۳۹۲از ساعت ۹صبح الی ۱۱در دبستان ایمان جهت والدین دانش آموزان توسط عبدی مدرس کلاسهای  آموزش خانواده ومربی موسسه خادمان علم واخلاق (امید)برگزارگردیدوایشان اشاره داشتند که درعصری که عصر انفجار اطلاعات نام گرفته است آنسانهادر یک فراوانی وگوناگونی ارتباطات وتولید وتوزیع پرشتاب دانش وتحولات  سریع کارکرد پیچیده  صنایع فرهنگی حضور متلاطم گوناگون ومواجهه دمادم باخرده فرهنگها ی مختلف ودر معرض برخورد بامسائل جدید ومتفاوت وآسیبهای  عدیده وپیچیده فردی واجتماعی قرارگرفته است درچنین روز وروزگاری که مطا لبات وانتظارات وخواسته ها رابطه ها ونیازهاو حتی جرائم وآسبهای اجتماعی با آهنگی سیل آسا تغییر کرده وخواه ناخواه به دگرگونی بلکه متلاشی شدن کانونهای اخلاقی ونهادهای اجتماعی وخانواده منجر میشود واز طرفی در اینچنین اوضاع واحوالی رسیدن به دانایی وکسب آداب ومهارتهای زندگی از پیچیدگی ویژه ا ی برخوردار است وشاید سئوال همگی این باشد که در چنین شرایطی با این پیچیدگیها ی در آمیخته بامشغله ها  وگرفتاریهای  پر دامنه زندگی  چگونه میتوان برخورد کردجواب این است که یک طرحی تحت عنوان طرح امید توسط موسسه خادمان علم واخلاق وابسته به معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم  دادگستری تدوین وطراحی شده است  که تا حدودی پاسخ گوی تمام سئوالت مطروحه صدر الذکر میباشد که سعی بر آن دارد با نوشوندگی اطلاعات شهروندان واولیای گرامی با آسیبهای نوزای فردی واجتماعی مقابله نموده وبابکار گیری روشهایی مبتنی برشیوه های علمی  وتاکید وتکیه تام برمبانی  اسلامی  وارزشی  وتوجه همه جانبه  برالزامات بوم شناختی وبا سبکی آسان ودر زمانی کوتاه زمینه بازتوانی وتوان افزایی وتقوی فردی واجتماعی را به صورت  خود انگیخته وخودمدار بدست آوردوبدینوسیله زمینه ارتقاء مکارم اخلاقی وسلامت اجتماعی راخصوصادر بین دانش آموزان وخانوادها که زمینه اصلی پیشگیری رشد مدار از وقوع جرم میباشند را ایجاد نمایند وتحقق این امر مستلزم ارتباط تنگاتنگ اولیای خانه  با اولیای مدرسه وهمچنین تعامل بانهادهای اجتماعیی مانند معاونت اجتماعی قوه قضایه ودیگر نهادهای ذیربط در این زمینه وایجاد زمینه برگزاری کلاسهای طرح امید در کنار کلاسهای آموزش خانواده که دارای رسالت و سر فصلهایی نزدیک به هم ویا به عبارتی مکمل هم هسند در مدارس با حضور اولیای گرامی خانه ومدرسه میباشد که به حمدا… این موضوع بادرایت  ودلسوزی وتعامل ارزنده مسئولین آموزش وپرورش ومعاونت اجتماعی دادگستری استان در کرمانشاه استارت خورده وما امید واریم که در سال تحصیلی آینده شاهد پیشرفت بهتر این طرح در مدارسمان باشیم  مسئولین .سپس عبدی به سئوالت  تربیتی حاضرین درجلسه پاسخ گفتندو…والسلام

 

کارگاه تخصصی، آموزشی مها رتهای زندگی مدرسان آموزش خانواده در ناحیه۳ تشکیل گردید.

کارگاه تخصصی، آموزشی مدرسان آموزش خانواده ناحیه۳ با عنوان “روانشناسی خانواده و آسیب های اجتماعی” با حضور رییس انجمن اولیاء اداره کل، کارشناس مسئول انجمن ناحیه، عبدی نایب رییس موسسه امید و کارشناس فرهنگی آسیب های اجتماعی حوزه معاونت اجتماعی  دادگستری کرمانشاه و جمعی از اساتید و مدرسین آموزش خانواده در دبستان اقبال ناحیه ۳ برگزار شد.
در ابتدا این جلسه، نظری کارشناس مسئول انجمن اولیاء و مربیان ناحیه۳ ضمن خیرمقدم به مدعوین به  تشریح اهداف برگزاری این دوره آموزشی پرداخت و عنوان کرد داشتن مدرسان نو گرا و به روز موجب تسهیل ارتباط کانون خانه ومدرسه خواهد شد و تعامل خانه و مدرسه پیشرفت تحصیلی و دانایی دانش آموزان را به دنبال خواهد داشت .
 آدینه وند کارشناس مسئول مشاوره ناحیه۳ در خصوص مسائل تربیتی و روانشناسی و.. در مدارس مطالبی رابیان نمود و خواستار تعامل و همکاری بیشتر مدرسین با مشاوره ناحیه شد.
سپس اکبرعبدی نایب رییس موسسه امید و کارشناس فرهنگی آسیب های اجتماهی دادگستری کرمانشاه ضمن تشریح برنامه های حوزه فرهنگی معاونت اجتماعی دادگستری استان ومعرفی طرح امید وپیشگیری رشد مدار ازجرم پیرامون پیشگریی از آسیب های اجتماعی با محوریت رشد مداری به ایراد سخنرانی پرداخت و طی سخنانی بر لزوم اهمیت برگزاری کلاس های آموزش خانواده و تعامل آموزش و پرورش با دادگستری و دیگر نهادهای متولی امر پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاکید داشت.
وی ضمن قدردانی از همکاری و تعامل موثر بین مسئولین آموزش و پرورش و  قوه قضائیه ومعاونت پیشگیری از جرم دادگستری، اظهار داشت: معاونت اجتماعی دادگستری دارای سرفصل های آموزشی مشترک در مورد مهارت های زندگی با آموزش و پرورش بوده و مرکز ثقل وبستر پیشگیری رشد مدارو  طرح امید بیشترخانه و مدرسه می باشد که باید از ظرفیت های موجود بین دو دستگاه در جهت اهداف مربوطه استفاده بهینه بعمل آید.
در پایان سئوالاتی از سوی مدرسین آموزش خانواده مطرح شد و توسط اعظمی رییس انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان پاسخگویی گردید.
شایان ذکر است این دوره با حضور اکثر مدرسین به مدت دو روز در ۱۸و ۱۹ اسفند ماه ۹۲ در دبستان اقبال ناحیه۳ برگزار گردید.

 

برپایی نشستی به مناسبت هفته تربیت دینی با موضوع پوشش اسلامی در آموزشگاه شاهد یاران امام ره

دبیرستان دخترانه شاهد یاران امام(ره) ناحیه سه کرمانشاه
همین مناسبت نشستی با سخنرانی آقای اکبر  عبدی  مدرس آموزش خانواده و نایب رئیس  موسسه علم واخلاق (امید)دادگستری کرمانشاه برگزارشد ایشان بیان داشتند .نظر به اینکه در عصر زمانه حاضرانسانها، با  دنیایی ازارتباطات ، تغییرات و تحوّلات سریع و پیچیدۀ فضای مجازی و مسائل  صنایع گستر ده فرهنگی  رو به رو بوده  که در صورت عدم آگاهی او نسبت به آسیبهای  جدید ونوپدید ناشی از این  صنایع فرهنگی  مخصوصا نوع پوشش وحجاب ، خانواده و جامعه اش دچار چالش و سر درگمی شده  ودر نهایت نابود و متلاشی می شود. لذا درهمین راستا باید ضمن در نظر گرفتن نکات یاد شده و متناسب با آسیبهای فردی و اجتماعی با تکیه بر مبانی اعتقادی شیعی در جهت بازتوانی و توانمندسازی بلکه رسیدن به ظرفیت خود مهندسی و اجتهاد اجتماعی آن هم در آسانترین شیوه و کوتاه ترین زمان ممکن و با هدف شتاب بخشی حداکثری و فراهم شدن زمینه های  مساعد ترو بیش از پیش تربیت اسلامی در جهت آشنایی بامهارتهای زندگی از جهت نوع پوشش زنان ودختران جامعه اسلامیمان بر اساس آموزه های دینی و اسلامی که کیفیت آن دقیقا مشخص شده  که نباید لباس وپوشش اجتماعی  دختران وزنان بدن نما محرک ومهیج  ودارای برش  مسئله دارو… باشدوحجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است. در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه ۵۹ سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)
 زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آیه ۳۱ نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.
ودو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد. و در پایان جلسه نیز به سئولات دانش آمو زان عزیز در خصوص مسائل حجاب  پاسخ گفتند

 

آموزش مهارتهای زندگی بارویکر پیشگیری رشد مدارانه از آسیبها ی اجتماعی

دبستان شاهد شهدای پروین زاد کرمانشاه
 جلسه آموزش خانواده در روز یکشنبه ۹۲/۱۲/۴ در آموزشگاه برگزار گردید در این جلسه آقای عبدی مدرس خانواده ونایب رئیس موسسه  خادمان علم واخلاق ( امید ) دادگستری کرمانشاه پیرامون دوموضوع: ارتباط خانه و مدرسه در دوره ابتدایی وتربیت دینی و فرهنگ عفاف فرزندان ازطریق راهکارهای قرآنی در خانواده بحث و تبادل نظر نمودند.ضمنا ایشان درخصوص پیشگیری از جرم وآسیبهای اجتماعی باتوجه به عدم توفیق  رویکردهای کیفری ووضعی  بارویکر دجدید آن از جانب جامعه شناسان وجرم شنا سان وروان شناسان درشناخت  بهتر آسیبهای اجتماعی تحت عنوان پیشگیری رشد مدار که یک گامی فراتر ازپیشگیری از وقوع جرم وبه پیشگیری از مجرمیت می اندیشدید برای اولیای حاضر درجلسه صحبت کرده واظهار داشتند که بر اساس یافته های علمی گرایش به ارتکاب جرم آسیبهای اجتماعی نه یک واقعه بلکه یک مسیر تلقی میشود  که از دوران کودکی ونوجوانی آغاز میگرددو انسان از آغاز حیات تارسیدن به سن بلوغ مراحل متعددی از رشد راطی میکند که برخورداری وی از ویژگیهای زیستی وروانی مطلوب وورودموفقیت آمیزش به زندگی اجتماعی ونیز همنواشدنش با ارزشها وهنجارهاو الگوهای مطلوب باعث میشود که این دوران را موفقیت آمیز پشت سر میگذراندو چنانچه عوامل مرتبط بارشدوجامعه پذیری وکنترل کودک در مراحل مختلف رشد وی دچار اختلال در کارکردها شوند چنین کودک ونوجوانی درمعرض خطر انحراف از مسیر انطباق باارزشها والگوها وهنجارهای پذیرفته شده رفتار اجتماعی وارتکاب به جرم قرارمیگیردومسیر کودکان ونوجوانان در مراحل رشد تارسیدن به بلوغ در معرض خطرات کار کرد منفی ویا اختلال در کارکردهای مثبت نهادهایی(مانند خانواده ومدرسه وگروه همسالان وجامعه و…) است که ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم در امر تربیت فرزندان رادارند وی همچنین ابراز داشتند که موسسات دیگری به مانند موسسه خادمان علم واخلاق کشور وابسته به قوه قضا ئیه  باشعارامید (ا .اخلاق ،م .معرفت،ی .یادآوری ،د .دستگیری از دیگران)  باچشم انداز انسان اخلاقی و خود مدیر ، جامعه سالم و بدون بزه وکرامت انسان و خانواده مطهروبا هدف انگیزش دانش و اطلاعات فراوان و در عین حال اصیل و بومی شده نهفته در افراد. مهندسی دانش و اطلاعات بازشناسی شده به گونه ای کارآمد و متناسب با نیازهای جاری زندگی وایجاد احساس نیاز به  فراگیری مداوم دانش و مهارت وایجاد احساس نیاز به ضرورت تداوم رابطه های مفید، آموزنده و هشدار دهنده وایجاد باور ، اعتقاد و ایمانی وادارنده و انگیزاننده ،  بکارگیری دانش و مهارتهای لازم در متن زندگی. با  دادن آموزشهای تخصصی در زمینه های یاد شده به نزدیک به ۲۵نفر از کارشناسان صاحب نام درعرصه تعلیم وتربیت شهر ودیارمان در کرمانشاه پا به عرصه خدمت رسانی در امر تعلیم وتربیت وآگاهی بخشی به دانش آموزان عزیز واولیای خانه ومدرسه گذاشته است که امید است باتوجه به تعامل ارزنده بین دستگاه قضا ونظام تعلیم وتربیت کشور زمینه فعالیت ارزشمند مدرسان این موئسسه در کنار کلاسهای آموزش خانواده در مدارس فراهم گردد کما اینکه تاکنون این دوره درتعدادی از ادارات  شهر کرمانشاه جهت پرسنل برگزار گردیده ومخاطبان رضایت مندی  خودرا از برگزاری کلاسهای طرح امید اعلام داشته  وطی آن رابرای آهاد جامعه  امری لازم وضروری  دانسته اند 

فعالیتهای انجام شده در خصوص طرح امید در حوزه معاونت پیشگیری وحفاظت اجتماعی دادگستری استان کرمانشاه ۱

مقدمه:
 نظر به اینکه در عصر زمانه حاضرانسانها، با  دنیایی ازارتباطات ، تغییرات و تحوّلات سریع و پیچیدۀ فضای مجازی و مسائل  صنایع گستر ده فرهنگی  رو به رو بوده  که در صورت عدم آگاهی او نسبت به آسیبهای  جدید ونوپدید ناشی از این  صنایع فرهنگی خانواده و جامعه اش دچار چالش و سر درگمی شده  ودر نهایت نابود و متلاشی می شود. لذا درهمین راستا موسسه خادمان علم واخلاق با اجرای طرحی تحت عنوان  طرح امید با در نظر گرفتن نکات یاد شده و متناسب با آسیبهای فردی و اجتماعی با تکیه بر مبانی اعتقادی شیعی در جهت بازتوانی و توانمندسازی بلکه رسیدن به ظرفیت خود مهندسی و اجتهاد اجتماعی آن هم در آسانترین شیوه و کوتاه ترین زمان ممکن و با هدف شتاب بخشی حداکثری و فراهم شدن زمینه همکاری تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی  بر  آن شده تا انشاا… دوش به دوش سایر استانها ی کشوربا شعارامید (ا .اخلاق ،م .معرفت،ی .یادآوری ،د .دستگیری از دیگران)  رادر دستور کار  خود قرار داده که بحمدالله در  تابستان سال جاری استارت کار را با نام خداو با حمایت مسئولین محترم قضایی استان کرمانشاه زده است وبشرح ذیل فعالیتهایی را آغاز نموده
۱- فراخوان تعداد۲۴نفر از فرهیخته گان،صاحب نظران واساتید دانشگاه ومدرسان ومعلمان صاحب نظرخواهر وبرادر درامرتعلیم وتر بیت ومهارتهای زندگی ومعرفی آنان به موسسه خادمان علم واخلاق کشور (امید)تحت عنوان مربیان طرح امید در تیر ماه سال ۱۳۹۲وسپس اخذ مجوز برگزاری کلاسهای مربیگری مقدماتی طرح امید از سوی موسسه مرکز ودعوت از اساتید خانم وآقا در شهریورماه سال جاری وبرگزاری یک دوره سی ساعته فشر مربی گری طرح امید جهت این عزیزان
۲-صدور گواهینامه جهت مربیان طرح مذکورتحت عنوان<< شیوه ارتقاءسبک زندگی،رفتاراجتماعی،آداب شهروندی ومهارتهای شغلی بر اساس الگوی اسلامی ایرانی>> بمدت سی ساعت با امضاء مدیر عامل محترم  موسسه ومعاونت محترم اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه             
 
۳-اطلاع رسانی به ادارات ونهادها ی دولتی ،بانکها موسسات،شرکتها،و….واعلام آمادگی ازسوی موسسه خادمان علم واخلاق(امید)واحد کرمانشاه به منظور دادن آموزش به پرسنل ،کارکنان آنان وخانوادههای محترمشان برمبنای<< شیوه ارتقاءسبک زندگی،رفتاراجتماعی،آداب شهروندی ومهارتهای شغلی بر اساس الگوی اسلامی ایرانی>>
۴-مراجعه حضوری نایب رءیس موسسه علم واخلاق( امید) واحد کرمانشاه {اکبرعبدی }به ادارات سازمان فنی وحرفه ای وامورزندانهای شهر کرمانشاه ورایزنی بامدیران ومسئولان آن ادارات در خصوص برگزاری کلاسهای مذکور در آن  سازمانها براساس سرفصلهای موجود
۵_برگزاری اولین جلسه طرح امید برای جمعی از کارکنان وپرسنل محترم اداره کل امور زندانهای زندان مرکزی کرمانشاه راساعت ۹صبح روز پنج شنبه مورخه ۲۱/۹/۱۳۹۲باحضور جناب آقای پدرام کرمی مدیریت محترم پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه وهمچنین تشکیل جلسات طرح مذکور بصورت مستمر درروزهای پنج شنبه هر هفته در واحد وبخش جوانان زندان دیزل آبادکرمانشاه
۶-اتمام اولین دوره طرح امید در زندان مرکزی ودر بخش جوانان در تاریخ۱۷/۱۱/۹۲                     
 ۷-آغاز اولین دوره طرح امید دربخش نسوان کانون اصلاح وتربیت کرمانشاه ازتاریخ۱۰/۱۱/۱۳۹۲توسط یکی از خواهران مربی طرح امید
۸-آموزش مهارتهای زندگی  به خانواده های زندانیان توسط یکی از مدرسین طرح امید باهمکاری هلا ل احمر شهرستان کرمانشاه در مرکز انجمن حمایت از خانواه های زندانیان
۹-حضور در مدارس وبیان آسیبهای اجتماعی جدید ونوپدید  ناشی از پیشرفت صنایع فرهنگی برای دانش آموزان واولیای انان  وراههای مقابله باآن در کنار کلاسهای آموزش خانواده